Cinta Hari-Hari Kurungan (Hari Kedua Puluh Lapan)


Sehingga sekarang, apabila saya ingin mencadangkan kepada orang buku pertama saya mereka patut baca, saya akan hulur Soneta Roda Basikal. Ia adalah novel saya yang paling langsung dan peribadi. Saya masih ingat komen Ridhwan Saidi ketika ia terbit, dia sangka novel ini akan ditulis dalam bentuk soneta. Wah, teringin nak buat macam tu, tetapi saya fikir akhirnya bentuk itu akan terlalu menonjol sehingga menenggelamkan kandungan ceritanya yang sederhana. 

Antara semua bahagian dalam Soneta Roda Basikal, saya paling seronok menulis kisah Poe Mahadi dan basikal merahnya. Sebagai pengarang, saya lebih mudah bergerak apabila kanvas penceritaan itu tidak mempunyai sempadan logik dan hukum dunia itu ditentukan sendiri oleh pengarang. Inspirasi utama saya ketika menulis kisah Poe Mahadi ialah siri komik Paul Kirchner "The Bus." Sangat mudah ideanya: hubungan seorang lelaki dengan bus dan perkara-perkara ajaib yang berlaku kepadanya setiap hari. 

Satu perkara penting saya belajar daripada komik Paul ialah mempelbagaikan teknik dan sudut pandang mengelilingi satu tema. Dalam sebuah novel realisme mungkin perkara ini kurang penting. Tetapi sebuah novel eksperimental sangat memerlukan variasi, apatah lagi kalau novel itu sudah melebihi dua ratus halaman.  

Idea boleh datang dari mana-mana kepada seorang novelis. Ia tidak semestinya falsafah atau pemikiran agung. Kadang-kadang idea besar itu tersembunyi dalam perkara-perkara kecil yang kita tidak pernah pandang atau ambil peduli. 



Comments

Popular Posts