Astronomi Bilik Pelukis
Pelukis Charles Ritchie bekerja dengan kekangan. Sebahagian besar karyanya adalah mengenai objek-objek sekeliling rumahnya di Silver Spirng, Maryland. Menurut Ritchie dalam sebuah wawancara, dia memilih pendekatan ini sebagai suatu pemberontakan. Ritchie sering berpindah-randah ketika membesar. Maka apabila dia akhirnya dapat menetap di sebuah rumah, dia menemui ketenangan sejati. Antara objek pilihan Ritchie: tiang lampu, kerusi, pasu, pokok di luar tingkap dan carta astronomi. Dia tidak lukis sekali, dia cenderung mengitar semula objek yang pernah dipakai.
Ritchie juga membataskan lukisannya pada warna hitam putih. "Kontra dan suasana boleh dengan sendirinya mencapai banyak benda," kata Ritchie mengenai permainan bayang dan pemadaman imej tertentu dalan lukisannya. "Malam menapis persekitaran," katanya, "ia mencipta ruang negatif yang kuat." Selain itu, saiz lukisan Ritchie sangat kecil dan intim. Ibarat memegang sekeping poskad ke dunia lain.
Sekali pandang, kita tidak akan tahu pun karya-karya nokturnal ini lahir daripada siri kekangan bentuk. Malah kita tidak perlu tahu untuk menikmatinya. Namun kekangan-kekangan itu dilakukan secara sedar. Ia memberi fokus kepada Ritchie untuk membayangkan ruang dan dunia yang dia ingin lukis. Ia memerlukan kesabaran tinggi. Ritchie tidak berminat dengan momen yang melintas. Dia ingin melihat objek yang telah berusia; objek yang telah menjadi bahagian daripada sesuatu persekitaran.
Ritchie melukis sama seperti seorang ahli astronomi merekod gugusan bintang: "Bilik saya adalah balai pengamatan dan sepanjang waktu saya meneropong ke dalam diri dan ke luar tingkap, menuju perbatasan cakerawala. Kerja merekod dan mengkaji dunia kecil saya ini terlalu asyik untuk saya tinggalkan."
Kita boleh membayangkan lukisan Ritchie mempunya mood yang sama dengan puisi Ted Kooser. Kehidupan masyarakat Amerika di sebuah pekan kecil pada waktu malam.
Comments