Cinta Hari-Hari Kurungan (Hari Ketujuh)


"Saya sedang mengemas perpustakaan saya. Ya, betul. Buku belum diletakkan di atas rak, belum terperangkap dalam aturan yang membosankan," tulis Walter Benjamin dalam eseinya. Setiap kali saya membaca ayat ini, saya rasa nak tarik turun semua buku dan susun kembali perpustakaan saya. 

Tetapi kalau kita boleh pilih sejumlah buku yang mewakili siapakah diri kita, buku apakah yang kita akan pilih? Begitulah premis mudah yang ditetapkan oleh Jane Mount dan Thessaly La Force apabila mereka mula memulakan projek My Ideal Bookself. Mereka meminta pengarang, ahli muzik, pelukis, pengarah, dan pustkawan untuk memilih rak buku yang paling ideal. 

Sepanjang seminggu ini, saya fikir, semua orang ada masa untuk duduk sebentar dan teliti kembali buku dalam perpustakaan masing-masing. Kalau satu tahun anda terkurung di dalam bilik, buku-buku apakah yang anda ingin jadikan teman paling ideal?

Saya kongsikan ilustrasi Jane Mount ke atas beberapa set buku yang telah dibuat oleh tetamu jemputan mereka.  

* * *

PATTI SMITH, penyanyi

As a child, I would sit at my mother's feet and watch her drink coffee and smoke cigarettes with a book on her lap. Her absorption intrigued me. 


* * *

GEORGE SAUNDERS, penulis 

Putting together my "ideal bookshelf" was a lot like having to make those readings list back in Sumatra. Forget any pedantic bullshit, forget trying to make my list look smarter than everybody's else's - what book would I actually get off on?


* * *

YIYUN LI, penulis

To me, poetry is the thing that is the most difficult to master when you write in a second language. Writing prose is one thing, but writing poetry is something else. I put Elizabeth Bishop on my shelf because I love her poems.

* * *

JAMES FRANCO, pengarah/ penulis/ pelakon

The crossover of mediums and disciplines is something that really interests me; I think it brings energy to the other projects I do. In some ways, I've learned not to run from my identity as an actor or as someone involved in a lot of things. I've actually learned to embrace that.




Comments

Popular Posts