Inferiority

Inferiority

! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
YES YES
! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
YEs YEs YEs
! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes



Comments

Sarah said…
neurotik, piramid Aztec, dan TIDAK!

(4 perkataan yang terlintas dalam kepala saya, lepas 'baca' puisi ni)
Anonymous said…
Puisi ini boleh ditafsir pelbagai. Tapi menurut saya, ia menunjukkan heirarki manusia menurut perasaan inferior. Misalnya, perkataan YES di baris pertama adalah semuanya huruf besar, jadi dia menduduki heirarki teratas. Oleh kerana dia adalah yang paling besar diri (atau percaya diri), makanya dialah yang paling layak menjadi ketua.

Kemudian di tangga kedua, perkataan YEs itu, sudah satu daripada hurufnya adalah kecil, menunjukkan ada sedikit rasa kecil diri (inferior). Makanya dia duduk di tangga kedua. Di tangga paling bawah adalah perkataan yes, yang semua hurufnya adalah kecil. Yakni keseluruhan dirinya adalah kecil diri (inferior), sehingga dia hanya layak menjadi 'hamba' di heirarki terbawah.

Cuma persoalannya, kenapa perkataan 'yes' yang dipilih, dan bukan perkataan lain, seperti no, atau ya, atau tidak, atau apa-apa sahaja perkataan lainnya? Dan apakah pula fungsinya tanda seruan '!' itu? Maka terserahlah kepada pembaca menafsirkannya. Hehe.
Wan Nor Azriq said…
Terima kasih buat anis sarah dan aidil kerana memberikan tafsiran masing-masing.

Sekali tengok tu mungkin ada bentuk piramid Aztec,jauh betul imaginasi sarah yerr :).Boleh jerr nak tafsir begitu kerana hieraki kuasa memang macam piramid.Ya,orang dalam sajak ini mungkin sudah neurotik kerana tak tahan menjadi inferior.

Tafsiran aidil pun betul kerana memang orang besar-besar jerr yang duduk di puncak piramid kuasa.Kenapa yes? Saya pilih yes sebab orang sekarang banyak yang 'yes-man.' kita asyik yes-yes-yes sehingga tak boleh nak yes kepada diri sendiri.Kesannya,kita jadi inferior person atau race. Kenapa ! ? Simbol tanda seru selalunya dikaitkan dengan ayat perintah. Maka,pembaca boleh tafsir sendiri fungsi ! dan yes dalam sajak ini :)
Sarah said…
tanda seruan tu seperti ingin memberitahu tentang kewujudan dirinya, ermm... macam mana pula kalau tukar tanda soal?

Popular Posts