Kaedah Menulis Paul Auster



"Begini caranya: saya bangunkan sebuah manuskrip, saya menulis di dalam buku nota, dan saya semak perenggan berulang-ulang kali. Saya sangat digerakkan oleh perenggan, itu cara saya menulis buku, dan saya tidak akan bergerak ke perenggan seterunya selagi saya tidak berpuas hati dengan perenggan saya sedang tulis, dan saya semak berkali-kali dengan tulisan tangan. Dan apabila saya membuat suntingan, saya akan menulis semula dari kosong, sehingga ia rasa begitu serasi dan kukuh, ia tidak boleh lagi digoyangkan. Sekali lagi, saya tidak tahu bagaimana hendak menjelaskannya. Saya mencipta perenggan, dan saya semak,  dan saya mengenal pasti perubahan dan perkataan yang perlu dicantas. Kemudian  bacaan saya menjadi susah. Maka saya salin semula dan ulang kembali proses sama." 

Saya melalui proses hampir sama dengan Auster. Saya menulis tangan dan saya menulis di atas kertas putih kosong dan saya sangat mementingkan pergerakkan dari satu halaman ke halaman seterusnya. Kalau ada perenggan atau ayat yang tidak sedap, saya akan pangkah, dan ini telah mencacatkan permukaan teks tersebut. Maka saya lebih rela menulis semula asalkan semuanya kelihatan cantik dan mengalir.  

Comments

Popular Posts