Novel Thriller Paling Pendek Di Dunia: The Muzzled Woman

Suspiria

Nak main mercun sementara anda menguap dan mencari idea untuk Twitter? Nah, tangkap ini:

1st Part: Uh! 2nd Part: Two purplish butterflies alight on Jacqueline’s zygomatic muscle. 3rd Part: Paul’s Sa’s bed. 4th Part: The menacing eye of the lewd druggist.

Sudah meletup? Bagus. Itu ialah  novel (atau draf sebuah novel) yang ditulis oleh seorang anarkis dan teroris dari Perancis bernama Félix Fénéon. Judul novelnya adalah The Muzzled Woman; tetapi ia tidak menghairankan saya kalau judul itu digantikan oleh mana-mana daripada judul filem Hitchcock atau Dario Argento: bukankah imej terakhir itu adalah renungan yang datang dari kegelapan jantung sebuah novel?

Kalau komputer dan internet sudah wujud di awal abad kedua puluh, tidak dinafikan lagi Félix Fénéon ialah orang yang akan mengasaskan Twitter dan barangkali mencipta permainan Counter-Strike. 

Sekejap, itu saja ke mercun yang Fénéon ada di dalam saku seluarnya? Tidak. Nah, ambil ini: 

The corpse of the sixtyish Dorlay hung from a tree in Arcueil, with a sign reading, “Too old to work.”

Dan ini:

In Le Havre, a sailor, Scouarnec, threw himself under a locomotive. His intestines were gathered up in a cloth.

Dan ini pula:

Louis Lamarre had neither job nor home, but he did possess a few coins. At a grocery store in Saint-Denis he bought a liter of kerosene and drank it.

Jaga, ini nak meletup:

"To die like Joan of Arc!" cried Terbaud from the top of a pyre made of his furniture. The firemen of Saint-Ouen stifled his ambition. 

Sastera sudah ada banyak novelis dan penyair yang kerjanya setiap malam bergusti bantal sebelum tidur. Wahai para anarkis (terutama sekali anda, yang masih menguap menghadap Twitter), bangunlah, datang ke rumah orang-orang ini, dan letupkan tembok dan dinding mereka dengan kalimat paling ringkas.
  

Comments

Popular Posts