Puisi W. S. Merwin: Anak Sepi

Antara kegemaran saya ialah mengumpul buku antologi. Tidak kisahlah antologi puisi, esei, atau cerpen. Ia sangat berguna untuk pembacaan jangka panjang. Tahun demi tahun selera pembacaan kita akan berubah. Hari ini mungkin kita membaca puisi Billy Collins, entah-entah tahun depan kita beralih kepada Neruda atau Basho. Itu yang berlaku kepada saya apabila saya menemui sebuah puisi prosa pendek oleh W. S. Merwin. Puisi Merwin selalu ada semacam falsafah dan renungan mendalam tentang erti hidup. Yang ini sedikit mengingatkan saya kepada parabel Heraclitus: "waktu ialah kanak-kanak bermain dam." 


ANAK SEPI
Oleh W. S. Merwin 

Anak sepi itu menyusun semua mainan di hadapannya. 

    "Datanglah main dengan aku," dia ajak sesiapa yang menghampiri. 

"Datang dan lihat semua mainanku."

    Tapi mereka pergi.

    Maka dia memecahkan satu mainan.

    Budak-budak datang untuk tengok dan bantu, dan berebut siapa

yang boleh memecahkan mainan.

    Jika seorang anak sepi tidak ada mainan, dia membuatnya. 

(1977)


Comments

Popular Posts