Membuka Kes: Paul Auster


Senarai novel terbaik 2016 belum habis dan saya sudah mula menulis tentang subjek lain. Tetapi novel terbaru Paul Auster 4321 muncul begitu awal di kedai buku, saya terpaksa membeli, lalu ia membangkitkan keinginan untuk menarik turun semua bukunya yang ada di atas rak perpustakaan rumah saya. Masih ada beberapa novelnya saya belum beli, dan saya akan pastikan tahun ini koleksi Auster menjadi lengkap. Kalau nak dibandingkan dengan pengarang Amerika lain, memang, Auster akan kelihatan lemah, dan ada waktunya, mengecewakan. Dia tidak boleh mencipta imej puitis seperti John Updike dan James Salter; dia tidak pandai bermain retorik seperti Philip Roth; dan dia tidak mendukung gagasan besar seperti Don DeLillo dan Saul Bellow. Namun antara semua pengarang Amerika, saya rasa Auster ialah yang paling misteri dan sukar dijelaskan. Membaca novelnya adalah seperti mencari jawapan kepada suatu kes pembunuhan. Sepanjang tahun ini, saya akan menyiasat satu demi satu karya yang pernah ditulis oleh Auster. Saya tidak berminat nak mencari pembunuh atau memahami motif pembunuhan tersebut. Saya cuma nak tahu bagaimana Auster merancang, menyusun, dan melaksanakan pembunuhan ke atas imaginasi pembacanya.   


Comments

Popular Posts