Sandokan & Geografi Pengembaraan
Keseronokan menjadi lanun |
Geografi kesusasteraan bermula dari dalam
imaginasi seorang pengarang. Ia dicatat; ia ditulis; ia dilakarkan; ia
dipetakan berdasarkan pengalaman peribadinya, dan dari situ, ia berkembang dan mengembara
ke mana saja ia ingin dibawa: seperti Emilio Sagilari telah membawa kita ke
dalam pengembaraan Harimau Malaysia bernama Sandokan.
Kalau Sagilari ialah seorang pengarah filem,
maka dia sudah tentu dapat menghasilkan filem pengembaraan lanun yang sangat
berjaya, kerana plot novel ini disusun seolah-olah di setiap halaman dan bab
itu ia ingin memberikan kepada kita kesan sinematik yang mengujakan. Ia bermula
di atas kapal Inggeris bernama Young India yang sedang menuju ke Sarawak;
tetapi kapal itu telah terkandas di perairan pulau Mompracem: sarang lanun
terkenal di Borneo bernama Sandokan. Salah seorang penumpang kapal itu ialah
lelaki India berketurunan bangsawan bernama Kammamuri yang telah datang ke
Sarawak untuk menyelamatkan tuannya, Tremal-Naik: pemburu harimau termasyur
dari Sundarban. Babak Young India itu
terkandas memang penuh dengan suspen dan aksi; ibarat pembukaan sebuah filem
yang ingin mengumpan penonton ke dalam dunia pengembaraan tersebut. Cuba lihat
contoh ini: “Laut bergelombang, seakan-akan tidak mahu kalah. Ombak besar
seperti gunung, memercikkan warna keemasan tatkala ia menjulang ke langit.
Angin turut menderum dan menebarkan awan
hujan panas di langit.” Begitu mengasyikkan!
Sesuai sebagai sebuah novel pengembaraan,
novel ini bergerak pantas antara setiap bab. Selepas menjadi tawanan Sandokan
di pulau Mompracem, Kammamuri diangkat sebagai salah seorang lanun mereka, dan
dengan bantuan Sandokan bersama sahabat setianya berbangsa Portugis, iaitu
lelaki tampan dan bertopi mengkuang bernama Yenez, mereka menuju ke Sarawak
untuk menyelamatkan Tremal-Naik daripada tahanan Raja Brooke. Buat pembaca
Malaysia, sudut pandang Sagilari sebagai novelis barangkali akan dikutuk kerana
ia seakan-akan memberikan gambaran stereotaip terhadap imej bangsa Timur;
terutama sekali imej bangsa Melayu dan Dayak di Sarawak. Lebih daripada itu,
kalau kita teliti betul-betul perjalanan novel ini, Sandokan bukanlah seorang
hero dalam erti kata sebenar, kerana dia seakan-akan lebih mengutamakan
keganasan, pembunuhan, dan semangat kepahlawanan, berbanding penyelesaian
keamanan dan rasionalistik. Tetapi apa boleh buat: barangkali itu cara seorang
lanun berfikir. Tetapi betulkah Sandokan seorang kepala lanun yang berfikir?
Kerana dalam banyak situasi, kita melihat Yenez – seorang lelaki berbangsa
Eropah – sebagai penasihat yang lebih waras dan rasional berbanding Sandokan.
Apapun, ini semua bergantung kepada tujuan utama kita datang membaca buku
pengembaraan sebegini. Kalau kita datang ke dalamnya dengan membawa tukul
pascakolonial, saya yakin, imaginasi Emilio Sagilari akan runtuh begitu saja
dalam fikiran anda.
Di benua Amerika Latin, buku Sandokan Lanun Malaysia mempunyai ramai
peminat di kalangan penulis gergasi mereka yang membesar dengan siri
pengembaraan Sandokan. Antaranya ialah Gabriel Garcia Marquez, Carlos Fuentes,
Julio Cortazar, Cesar Aira, dan Borges. Dan di sini kita perlu ingat kembali
kepada pesanan Borges dalam prakatanya kepada buku pengembaraan Bioy Caseras The Invention of Morel: “sebuah cerita
pengembaraan hadir bukan untuk mengungkapkan realiti, kerana ia bertepatan
dengan sifatnya yang polos dan ia mempunyai sebabnya tersendiri. Dalam kata
lain, sebuah cerita pengembaraan mesti mempunyai plot yang rumit sekiranya ia
ingin berdiri sama tinggi dengan cerita pengembaraan agung seperti The Golden Ass, The Seven Voyages of Sinbad, dan Don Quixote.” Buku Emilio Sagilari termasuk dalam kategori ini,
walaupun plotnya tidak sempurna seperti karya-karya agung yang telah
disebutkan.
Sumbangan fiksyen ialah untuk melakarkan
semula peta imaginasi kita. Dan mungkin ia akan buka kita ke wilayah yang kita
rasa asing atau barangkali tercabar ego dan prinsip kehidupan kita; tetapi yang
lebih penting ialah pembagunan emosi yang ia tawarkan. Saya tidak mengharapkan
sebuah gagasan pemikiran yang besar atau naratif sejarah yang tepat daripada
Sandokan. Saya hanya inginkan sebuah cerita; sebuah pengembaraan hebat; dan
sebuah dunia yang imaginasi saya boleh berlari, berlawan, bercinta, dan
berteriak dengan bebas. Dan mengingatkan saya bahawa kita semua asalnya adalah
budak yang ingin menjadi lanun, sebelum kita membesar dan mati sebagai manusia.
Comments