Eka Kurniawan dan Franz Kafka


Eka Kurniawan, salah seorang cerpenis dan novelis utama di Indonesia sekarang, ada memberikan pendapat tentang Franz Kafka yang menurutnya ialah guru terbaik tentang cara menulis pengenalan kepada sebuah novel. Pendapat ini dikutip daripada ekakurniawan.blogspot.com:


"Kafka merupakan guru terbaik saya dalam menulis bab pertama. Bagi saya, ia tak hanya terbaik dalam menulis bab pertama, tapi juga yang terbaik dalam menulis paragraf pertama. Perhatikan kutipan dari The Trial: Someone must have traduced Joseph K., for without having done anything wrong he was arrested one fine morning. Atau dari Metamorphosis yang terkenal itu: When Gregor Samsa woke up one morning from unsettling dreams, he found himself changed in his bed into a monstrous vermin. (Terjemahan keduanya bisa berbeda dari satu versi ke versi lain). Kenapa saya menganggap Kafka istimewa? Dalam karya-karyanya, Kafka selalu langsung masuk ke dalam masalah di kalimat pertama! Tak ada prolog yang bertele-tele. Dan yang terpenting kemudian, ia memberi rasa ingin tahu. Saya tahu ada banyak penulis juga mempergunakan metode ini, tapi saya merasa Kafka merupakan satu yang terbaik."

Saya sendiri turut bersetuju dengan Eka Kurniawan tentang kehebatan Kafka dalam memikat pembaca pada bahagian pengenalan. Kedua-dua contoh yang disebut oleh Eka Kurniawan tidak dinafikan lagi antara pengenalan paling menarik dalam sejarah kesusasteraan Barat. Bagi Kafka, kewujudan manusia itu seperti terperangkap dalam ais dan sastera itu ialah kapak yang mesti memecahkan ais itu. Kafka telah memecahkan ais itu dengan cerpen dan novelnya yang menjadi lukisan dilema manusia moden. Dalam konteks genre cerpen, Kafka turut memecahkan dominasi Anton Chekhov yang merupakan perintis kepada cerpen jenis impressionistic. Kehadiran Kafka dalam sastera dunia telah memungkinkan kewujudan Borges, Beckett, Marquez, Haruki Murakami, Eka Kurniawan sendiri, dan di Malaysia, kewujudan Roslan Jomel yang merupakan salah seorang cerpenis paling penting yang ada di negara kita sekarang.

Comments

roslan jomel said…
Biarlah kita menghadapi kenyataan pedih. Harus mengakui kemurnian sastera kita ketika ini diukur dengan ideologi meganya. Atau lebih dari itu.

Apakah penulis yang menjadi seniman itu bebas atau penulis yang dipaksa menjadi tukang itu bermanfaat? Tiada ertinya jawapan, sesungguhnya di sini.

Penulis2 diperangkap oleh kecenderungan massa dan obsesi dalamannya sendiri. Dari dahulu lagi proses sebegitu. Dari Woolf hingga ke Wei Hui. Tetapi refleksi pembaca lebih aneh dari aliran penulisan.

Dan itulah yang kita lihat bagaimana karya-karya berbeza arah ditaakul oleh editor. Di akhbar dan di majalah, demikianlah rupa sastera kita ketika ini.
Wan Nor Azriq said…
Refleksi pembaca ialah refleksi manusia normal yang akan menolak benda asing;sama juga seperti minda kita menapis data yang dilihatnya tidak memberikan manfaat walaupun data itu mungkin sangat bernilai,tapi hanya minda dan jiwanya yang tidak mampu menilai data seni itu.

Seni sastera itu ialah genius seorang individu,ia bukan genius yang terhasil secara kolektif.Dan keindividuan ialah harga yang perlu dibayar oleh seorang penulis jika dia ingin menghasilkan karya yang hebat.Apabila seorang penulis itu sudah menyerahkan keindividuannya kepada kehendak masyarakat,maka dia sudah menjadi milik masyarakat dan seninya akan menjadi seni masyarakat yang bersifat sementara kerana apabila masyarakat itu hilang,seninya akan turut hilang.
fadz said…
teruja nak cari hasil karya roslan jomel, haha, saya teruk, saya tak pernah sentuh kafka sebab dah ramai rakan yg menggemarinya (kononnya lawan arus, haha, sebenarnya mmg malas).
Wan Nor Azriq said…
Relaks lah fadz,saya pun ada banyak karya yang belum baca :)

Popular Posts