Di Dermaga Terbuka



Di Dermaga Terbuka
Oleh Rahimidin Zahari

Aku sekarang di dermaga terbuka;
menunggu angin sejuk terlepas dari teluk
dan di hadapanku kapal berpusar
gagal menemui pelabuhan
apalagi pantai yang tidak berpulau.

* * *

Sebuah sajak datang ke dalam hidup kita pada waktu berbeza. Ibarat menemui kembali barang lama yang sudah hilang. Hujan lebat sewaktu bersahur pagi ini. Sementara tunggu isteri saya bangun untuk pergi kerja, saya masuk ke bilik menulis. Ruang ini kami kongsi bersama. Rak buku belum selesai dipasang. Sebahagian daripada buku ada di dalam kotak atau bersepah di atas lantai. Saya tarik kerusi dan duduk sambil mendengar air berdetap-detap di luar tingkap. Semenjak bekerja ini semakin susah untuk ada waktu sendiri. Waktu untuk senyap. Waktu untuk melihat buku-buku lama. Saya terpandang buku Rahimidin Zahari Di Kebun Khatulistiwa. Warna tulang sampulnya merah, sangat menonjol. Saya selak secara rambang dan sajak pertama saya jumpa ialah "Di Dermaga Terbuka."

Saya ingat pernah baca sajak ini beberapa tahun lalu. Pada masa itu ia tidak memberi apa-apa kesan mendalam, malah saya lupa sajak ini wujud. Sekarang apabila membaca semula, imej kapal, angin, dan dermaga itu menjadi begitu jelas. Seolah saya berada di situ. Saya asyik terbayang dalam kepala saya cerpen Edgar Allan Poe "A Descent into the Maelstrom." Seorang kelasi terperangkap di tengah pusaran ombak. Dia berputar-putar sehingga dia hilang ke dalam perut laut. Rahimidin Zahari ada banyak sekali sajak di tepi laut. Ternyata penyair pantai timur begitu dekat dengan laut. Suatu pengalaman agak asing buat saya. Walaupun saya membesar dekat dengan Kuala Kedah, tetapi pantai dan airnya tidak bergelora seperti di Kelantan atau Terengganu. Kenapa manusia yang dekat dengan laut begitu cenderung untuk menulis tentang laut? Adakah sebab rindu? Kagum? Takut? 

Sajak Rahimidin ini seperti panggilan pulang. Dan juga penantian. Namun dermaganya ialah dermaga yang terbuka. Setiap hari kita datang semula ke pantai dan kita melihat kapal sama dilambung-lambungkan ombak. Lalu kita pulang. Pada waktu malam kita mimpi kepulangan para nelayan dengan luka matahari di dalam mata dan darah ikan yang berbekas di bawah bibir. 
  

Comments

Popular Posts