Eka Kurniawan: Apa Yang Dilakukan Penulis Hebat?

Truman Capote sedang bermalas di kerusi

Banyak. Boleh buat satu novel tentang tabiat-tabiat penulis hebat. Saya bagi satu, iaitu tabiat menulis Truman Capote yang saya kutip daripada Paris Review:

I am a completely horizontal author. I can’t think unless I’m lying down, either in bed or stretched on a couch and with a cigarette and coffee handy. I’ve got to be puffing and sipping. As the afternoon wears on, I shift from coffee to mint tea to sherry to martinis. No, I don’t use a typewriter. Not in the beginning. I write my first version in longhand (pencil). Then I do a complete revision, also in longhand.

Saya saja pilih Capote kerana dia mengingatkan saya kepada dua orang sahabat penulis yang juga merupakan pengarang "melintang": Aidil Khalid dan Ridhwan Saidi. Bagaimana ya rasanya menulis sambil meniarap? Susah saya nak bayangkan kerana ketika menulis catatan blog ini pun saya berada di meja dan kerusi. 

Itu saja daripada saya. Selebihnya boleh baca tulisan Eka Kurniawan (ada di sini) yang, saya anggap, antara syarat untuk menjadi penulis hebat. Dulu barangkali cukup untuk peminat sastera Indonesia membaca Pram; tetapi sekarang belum dikira sempurna selagi orang itu tidak membaca Eka Kurniawan. 

 

Comments

Popular Posts